Náhrobníky v Kruhu

Náhrobník s rytířem

(na textu se pracuje)

Erbovní znamení - lilie

Náhrobník se nachází v pravé části márnice. Náhrobník byl zřejmě za třicetileté války rozlomen a nyní tvoří vlastně i soklové kameny této renesanční márnice.

A) může jít o manželku pochovaného rytíře Hrzána z Harasova, jako symbolika čistoty,

B) může jít o rodový erb rodu Vetterů z Lilie (jméno Vetter se dokonce v Kruhu ještě před 2.sv. válkou objevuje!) nebo rod Freudenthalů,

C) V českých zemích existovalo několik vladyckých rodů (nižší šlechta), které měly ve svém erbu symbol lilie, často v různých barevných kombinacích a uspořádáních. Lilie byla poměrně rozšířenou heraldickou figurou. Mezi tyto rody patřily například:

  • Beřkovští ze Šebířova: Původně vladycký rod z Táborska, později sídlící na Mělnicku v Beřkovicích. Ve svém erbu měli lilii na červeném štítě.
  • Páni ze Zástřizlí: Ačkoli se později stali panským rodem, jejich původ byl vladycký a měli blízko k erbu Beřkovských ze Šebířova, používali znak s lilií. Působili hlavně na Moravě. 

 

LILIE v heraldice

HERALDIKA vzniká nikoliv tak, jak se až dosud předpokládalo (tedy že mezi I. a II.kruciátou), ale teprve více než cca ½ století poté někdy od počátku 13.století;
nicméně rozhodujícím bodem a jakýmsi "VELKÝM TŘESKEM" pro HERALDIKU je dobytí JERUZALÉMA 1099

https://www.youtube.com/watch?v=ALkU0o67U48&t=11s

čímž se počíná jakési "PŘEDHERALDICKÉ OBDOBÍ" užití prvních "křesťansko-křižáckých" SYMBOLŮ, ovšem ještě toliko jako >SYMBOLŮ< samých (tehdy "IN" a módních, známých a současníkům významově srozumitelných) ovšem ještě NIKOLIV jakožto "ERBŮ" či FIGUR "heraldických", nýbrž čistě jako "SYMBOLŮ" či FENOMÉNŮ obecných (což je rozdíl). ---[#01.0]

LILIE je tedy pravděpodobně DRUHOU NEJSTARŠÍ(!) ---[#02.0] heraldickou FIGUROU, hned po LVU anebo spolu s ním. ---[#02.1]

NENÍ tedy pravdou to, jak začíná heslo >LILIE< v každé heraldické příručce a tedy že je to symbol ČÍSTOTY, NEVINNOSTI, PANENSTVÍ a odtud i coby symbol MARIÁNSKÝ apod. eventuálně BOŽSKÝ či KŘESTANSKÝ apod. ---[#03.0]

LILIE byl (již dávno před kruciátami) SYMBOLEM JEZUZALÉMA a tento SYMBOL spatřujeme i na tamních MINCÍCH

/xxx/

Je tedy zřejmé, že obdobně jako se LEV do HERALDIKY dostává návazně na DOBYTÍ JERUZALÉMA 1099 coby jakýsi "AVATAR KRISTA" ---[#04.0] a návazně na to coby SYMBOL "KRISTOVA RYTÍŘE" i do HERALDIKY, …

… tak LILIE má svůj "heraldický" PŮVOD a DŮVOD nepochybně tamtéž a jestliže je LEV symbolem "KRISTOVA RYTÍŘE" pak se už někdy během 12.století stává LILIE (návazně na JERUZALÉMSKOU SYMBOLIKU, původní ŽIDOVSKOU) symbolem "JERUZALÉMSKÉHO KRÁLOVSTVÍ" a tedy přeneseně coby "BOŽÍHO KRÁLOVSTVÍ" jako takového a tedy teprve odtud coby symbol "KRÁLE Z BOŽÍ VŮLE" anebo "KRÁLE KRISTOVA KRÁLOVSTVÍ" coby fenoménu idee jakéhosi "VĚČNÉHO JERUZALÉMA".

Navazuje na to i ZMĚNA KORUN před a po roce 1099: domnívám se, že zatímco PŘED rokem 1099 jsou královské KORUNY toliko "diadémy" či "čelenkami", nanejvýše zdobené KŘÍŽI, tak dnes již jako "korunní signifikant" vnímané LILIE na KRÁLOVSKÝCH KORUNÁCH přicházejí myslím teprve až právě PO(!) roce 1099

/xxx/

I v současné odborné heraldické literatuře se dočtete, že "NENÍ JASNÉ" odkud se STYLIZOVANÝ TVAR heraldické LILIE vzal a z čeho to bere PŮVOD – diskutuje se, že by to mohlo být dle KOSATCE (IRIS), jiné teorie se domnívají, že je to stylizace ŽEZLA či HROTU KOPÍ, přičemž se připouští ZNALOST a PŮVOD této SYMBOLIKY již u INDŮ, EGYPŤANŮ, BABYLOŇANŮ, ŘEKŮ, SKÝTŮ i GALŮ atd. atd.

Nyní již víme kde je onen přímý PŮVOD HERALDICKÉ LILIE: je to SYMBOLIKA JERUZALÉMA(!) a má to obdobně jako u figury HERALDICKÉHO LVA někdy v první polovině 12.století návaznost na KŘIŽÁCKÉ VÁLKY.

HERALDICKÁ LILIE je jedním z MOTIVŮ, které jsou zatíženy značnou STYLIZACÍ

https://www.facebook.com/.../a.15130946.../2062283394079073/

a to konkrétně až takového druhu, že HERALDICKÁ LILIE se značně rozchází (na rozdíl od RŮŽE třeba) od REALITY a tedy od podoby SKUTEČNÉ LILIE. ---[#05.0]

To je ovšem ale i DŮKAZEM (jak uvádím výše) toho, že se právě LILIE do HERALDIKY dostává NIKOLIV jako "LILIE", ---[#05.1] ale právě jako přesně vymezený SYMBOL – konkrétně jako >SYMBOL JERUZALÉMA< resp. JERUZALÉMSKÉHO (ergo obecně "BOŽÍHO" království či krále) a nikoliv jako >LILIE< sama ! ---[#06.0]

HERALDICKÁ LILIE je víceméně pevně daný SYMBOL a heraldicko-symbolická výtvarná "KARIKATURA" stanovená a aplikovaná striktně a jednotně coby

>>> TROJICE LÍSTKŮ <<<

z nichž střední je nejširší zatímco dva postranní jsou ohnuté;
zpravidla bývá "PŘEPÁSANÁ", ---[#07.0] kdy pod přepásáním vybíhá obdobně (jako nahoře) v jakémsi "menším zrcadlení" okvětních lístků směrem do paty štítu.

Tento její TVAR se výtečně hodí např. do KOSOČTVEREČNÉHO uspořádání na TKANINU a je tedy zřejmé odkud byl tento konkrétní STYLIZOVANÝ TVAR patrně převzat ---[#07.1] tedy z TKANIN A TKALCOVSTVÍ; pokud ovšem tento TVAR umístíme na gotický TŘÍROHÝ ŠTÍT, pak nám vyjdou jaksi nevyplněné oba horní rohy štítu, což je patrně i důvodem, že se často LILIE se svými LÍSTKY /jak výše popsány/ doplňují i o TYČINKY (zpravidla symetrickou dvojici) umísťované mezi LÍSTKY, často zakončené kuličkou, jetelovým listem či jakýmsi malým "květem" nebo opět "liliovitým zakončením" tak, jak spatřujeme i u LILIE města FLORENCIE, ---[#07.4]

/xxx/

kdy pak hovoříme (blasonujeme) jako "LILII ROZVITOU". ---[#07.2]
Pravým DŮVODEM těchto TYČINEK ovšem je ---[#08.0] hlavně VYPLNIT jinak PRÁZDNÉ horní rohy ŠTÍTU.

HERALDICKÁ LILIE je nejvíce známá coby pojem tzv. "FLEUR-de-LIS" /LYS/, což doslovně znamená nic více, než "KVĚT LILIE";
návazně na to je vnímána jako SYMBOL "FRANCOUZSKÝ" francouzského krále coby tzv. "FRANCISCA". ---[#09.0]

Ve FRANCII lilii spatřujeme prvně snad teprve roku 1179 u krále LUDVÍKA VII. (*1120/21-1180, králem od 1131) u LILIOVITÉHO zakončení jeho královského ŽEZLA v pravici; to má zjevně svůj DŮVOD – Ludvík byl právě účastníkem oné "hvězdné" ---[#09.1] II.křížové výpravy, odkud si přinesl i svůj "ODZNÁČEK LVA" i náš král VLADISLAV II. a odkdy se ony "křižácké symboly" (jež se teprve později staly "heraldickými") dostaly do Evropy a nabyly své dobové obliby coby "módní".

LILIE na PEČETÍCH LUDVÍKA VII., jeho syna FILIPA II. AUGUSTA i vnuka LUDVÍKA VIII. se ovšem objevují ještě nikoliv jako "HERALDICKÝ MOTIV" ale coby PANOVNICKÝ SYMBOL a sice právě v pravé ruce bud jako přímo držený symbol anebo zakončení královského ŽEZLA, jímž je tedy symbolizována(?) jakási "královská držba" obdobně, jako spatřujeme i na ČESKÝCH MINCÍCH tutéž symboliku té doby

/xxx/

Jeho vnuk LUDVÍK VIII. (*1187-1226, korunován 1223) má již na své PEČETI z roku 1211 coby HRABĚ d´ARTOIS štít POSETÝ LILIEMI. ---[#09.3]

/xxx/

Zdá se tedy, že LILIE (tedy štít POSETÝ LILIEMI) se stává "ERBEM" FRANCOUSZKÉHO KRÁLE možná teprve s rokem 1223, ---[#09.4] přičemž předtím (možná tedy cca 1179-1223) je LILIE u francouzských králů sice již "UŽÍVÁNA", ale toliko coby panovnický "SYMBOL" a NIKOLIV ještě coby specificky "znak" krále FRANCOUZSKÉHO jako takového.

LILIE se tedy dostává do ERBU FRANCOUZSKÉHO KRÁLE teprve asi až roku 1223 spolu s nástupem následníka LUDVÍKA VIII., s nímž se patrně jeho předtím jakási "OSOBNÍ EMBLEMATIKA" štítu "POSETÉHO LILIEMI" stává následně ERBEM KRÁLOVSKÝM podobně, jako jakýsi OSOBNÍ ZNAK našeho mladého kralevice PŘEMYSLA

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1788512718122810

zachycený a existující nejméně již roku 1247

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1762727060701376

se s jeho nástupem na TRŮN roku 1253 stává ERBEM ČESKÝM-KRÁLOVSKÝM !

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1795979420709473

Jak vidíme ale, toto vše se nám odehrává TEPRVE v PRŮBĚHU "rytířského" 13.století, kdy teprve VZNIKAJÍ "ERBY" i HERALDIKA sama, zatímco během celého předchozího 12.století se tytéž SYMBOLY jako LEV či LILIE sice již objevují, ale jen jako "SYMBOLY OBECNÉ" ovšem ještě ne OSOBNÍ/INDIVIDUÁLNÍ (patrně) a rovněžtak NE ještě "HERALDICKÉ" !

Snad až do roku 1405 je FRANCOUZSKÝ KRÁLOVSKÝ ZNAK/ERB tvořen štítem LILIEMI ´POSETÝMI´ /eventuálně ´POSÁZENÝMI´/ ---[#10.0] což je evidentně důkaz toho, že do FRANCOUZSKÉHO ZNAKU se dostávají LILIE prostřednictvím TEXTILNÍHO POTAHU, který mi francouzský král potahoval svůj ŠTÍT ---[#11.0] a ten měl evidentně šitý z TKANINY (nepochybně drahé a vzácné) zdobené TKANÝMI či vyšívanými LILIEMI.

Teprve od roku 1405 (s KARLEM VI.) se počet "nepočítaných" LILIÍ na erbu "zredukoval" na pouhou TROJICI LILIÍ francouzského znaku

/FRANCOUZSKÝ ZNAK – francouzské lilie xxx/

a sice z důvodu ODLIŠENÍ od "FRANCOUZSKÉHO ERBU", který byl a je součástí anglického královského znaku jakožto nárok ANGLICKÉHO KRÁLE na FRANCOUZSKOU KORUNU, což bylo příčinou i "STOLETÉ" francouzsko-anglické války.

Jakkoliv je docela dobře možné, že jak PLANTAGENETSKÝ LEV

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1396942920613127

tak i francouzské KRÁLOVSKÉ ZLATÉ LILIE mohou brát původ od ŽLUTÉ KRUČINKY PLANTAGENETŮ

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1396963833944369

je stejně dobře možné, že tato barevná shoda je toliko náhodnou a že spíše berou původ již z oné ZLATÉ VÝŠIVKY na TKANINĚ textilního potahu králova štítu z 12.století, přičemž ovšem kombinace ŽLUTO-MODRÁ je barvami ŽIDOVSKÝMI a tedy ZLATO-MODRÉ francouzské barvy jsou s největší pravděpodobností toliko převzatými BARVAMI ŽIDOVSKÝMI ---[#12.0] což má spojitost s tím, že LILIE je v heraldice právě SYMBOLEM JERUZALÉMA. ---[#12.1]

Ona TROJICE LILIÍ ponechaných výsledně ve FRANCOUZSKÉM znaku "monjoie"

/xxx/

je pak vykládán jako "NEJSVĚTĚJŠÍ TROJICE"

a obdobně i ona TROJICE LÍSTKŮ LILIE je interpretována coby TROJICE SVĚTCŮ a TROJICE
1. PANNA MARIE + 2.JOSEF + 3.JEŽÍŠEK (což se kryje s trojjedinou božskou podstatou 1.Boha-otce, 2.Boha-syna a 3.Ducha svatého) resp. LÍSTKŮM FRANCOUZSKÉ "LIS" či lilii odtud zvané také "FRANCISCA" jsou přisouzeny s "teorií o symbolice lilie" významy:

1.střední lístek = VÍRA
2.+3. postranní lístky = MOUDROST+RYTÍŘSTVÍ

čemuž pak v INTERPRETACI erbu po roce 1405 by měla odpovídat i TROJICE LILIÍ do trojsponu 2+1 kopírující tvar štítu.

To vše jsou ovšem toliko ex-post tvořené "POHÁDKY" neřku-li "VÝMYSLY" jakož i jiné heraldické legendy.

TRADICE konkrétně FRANCOUZSKÉ LILIE se váže (vidíme, že fiktivně víceméně) ke králi CLOVISOVI/CHLODVÍKOVI, ---[#13.0] a to je ale doba dávno PŘED křižáckými válkami a zde evidentně není přímá KONTINUITA mezi MOTIVY či SYMBOLIKOU LILIE před rokem 1099 a PO roce 1099 a to patrně ani u FRANCOUZSKÉ HERALDIKY.

Pokud se jakýsi MOTIV LILIE objevuje již na GALSKÝCH MINCÍCH z 1.století př.n.l., ---[#14.0] tak to není "důkazem" o tom, že by snad nějakým "národním" ---[#14.1] či "dynastickým" symbolem franským či galským či merovejsko-karlovským, ale naopak. ---[#14.2] ---[#14.7]

Musíme tedy důsledně ODDĚLOVAT čím byl "MOTIV LILIE" před rokem 1099 a čímse stal PO roce 1099 návazně na dobytí JERUZALÉMA a tehdejší IDEOLOGII TEMPLÁŘSKO-KŘIŽÁCKOU a symboliku i mytologii s tím spojenou, která se stala jedním ze ZDROJŮ, z nichž v následném "rytířském" 13.století pak vyroste skutečná "HERALDIKA".

Do HERALDIKY se LILIE tedy nepochybně dostává jako SYMBOL JERUZALÉMA a návazně na to jako symbol "BOŽÍHO KRÁLOVSTVÍ"(a odtud se dostává i na ŽEZLO i na KORUNY po roce 1099);
ODTUD teprve (tedy návazně na symboliku KŘIŽÁCKOU de facto) se tává LILIE symbolem "KRÁLOVSKÝM" v takovém vnímání a vymezení !!!

LILIE jako taková samozřejmě je starověkým či odvěkým symbolem ČISTOTY a NEVINNOSTI, což evidentně souvisí s její přirozenou KŘEHKOSTÍ ---[#15.0] na rozdíl třeba od "tvrdé" RŮŽE! ---[#15.2]

SYMBOLIKA LILIE se může možná(?) vztahovat až k možná nejstarší civilizaci blízkého východu sahajícímu až k SÚSÁM založeným kolem r.4000 př.n.l. resp. až do 6.-7.tisíciletí př.n.l. ELAMU u PERSKÉHO ZÁLIVU a povodí řeky TIGRIS, kdy ELAM je persky i syrsky ŠUŠ kde je shoda (byť třeba i náhodná?) s hebrejským ŠUŠAN, což je hebrejsky "LILIE" právě; každopádně PERSKÉ ŘÍŠE židů 6.století, odkud je patrně cesta k SYMBOLICE JERUZALÉMA ne nepodobně, jako se i LEV stal symbolem židovské královské dynastie

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1815833725390709

U ŘEKŮ i ŘÍMANŮ byla LILIE již "uctívána" coby sice "posvátná" ovšem prvotně (domnívám se) ne ani tak jako symbol "božství", ale coby SYMBOL KRÁSY a NADĚJE;

>> KRÁSA a NADĚJE <<

je tedy myslím onou "ESENCÍ" prastaré PODSTATY oné SYMBOLIKY LILIE sahající do STAROVĚKU a ke starým civilizacím.

>>> ODTUD teprve, coby SYMBOL "NADĚJE" se stává "SYMBOLEM NÁSLEDNÍKA"

a domnívám se, že

>>>>>> jakožto "SYMBOLIKU NÁSLEDNÍKA" jí použil již někdy roku 1211 právě LUDVÍK VIII. coby ještě (jen) HRABĚ d´ARTOIS.

<<< Již předtím se návazně na KŘIŽÁCKÉ VÁLKY coby "SYMBOL JERUZALÉMA" dostala LILIE ne sice na "štíty", ale do PANOVNICKÉ IKONOGRAFIE EVROPY na královské KORUNY a ŽEZLA, čímž byla (nepochybně) symbolizována "BOŽSKÁ PODSTATA" královské moci.

+++ Teprve ovšem SPOJENÍM této do značné míry DVOJÍ SYMBOLIKY:

I. KŘIŽÁCKO-JERUZALÉMSKÉ symbolizující "BOŽÍ PODSTATU" královské moci

II. a starověké symboliky NADĚJE+NÁSLEDNÍKATRŮNU v podobě osobní symboliky LUDVÍKA VIII. ...

... se patrně až s rokem 1223 stává opravdu ERBEM a SYMBOLEM FRANCOUZSKÉHO KRÁLE

a teprve odtehdy je "LILIE" nadále vnímána jako "KRÁLOVSKÝ SYMBOL" obecný a common-sense takto vnímaný, byť její prvotní a starověký význam spočíval asi ve významu

KRÁSA-UŠLECHTILOST-NADĚJE

čemuž jakýsi "KRÁLOVSKÝ OBSAH" sám byl dán patrně až později - možná až právě s HERALDIKOU a jejím vznikem v 1.polovině 13.století.

V HERALDICE pak nastává ZLOM po roce 1307, kdy jsou zničeni TEMPLÁŘI a onen esoterický a mytologický OBSAH a PŮVOD prvotní KŘIŽÁCKO-KŘESŤANSKÉ SYMBOLIKY, která byla zdrojem a východiskem i pro HERALDIKU, se jaksi vytrácí a pozapomíná se během již 14.století, jaký byl prvotní DŮVOD, PŮVOD i VÝZNAM heraldických symbolů 12. a 13.století.

Obdobně tedy, jak se již během 14.století, ---[#16.0] se z prvotních "PLECHOVÝCH ODZNAKŮ" LVA a ORLICE ---[#16.1] stávají skuteční LVI a ORLI, ---[#16.2] zapadá patrně do povědomí i prvotní VÝZNAM a PŮVOD LILIE v HERALDICE a vnímání LILIE se přesune do jakési roviny víceméně již "RENESANČNÍ" a z prvotního symbolu "JERUZALÉMSKÉ LILIE" se stává rovněž i v heraldice LILIE "skutečná", která pak od 14.století není již vnímána jako "SYMBOL JERUZALÉMA", ale jako symbol BOŽSKÉ ČISTOTY, NEPOSKVRNĚNOSTI a odtud pak se dostává do symboliky vícero SVĚTCŮ, ---[#16.3] zejména pak "neposkvrněné" PANNY MARIE coby "LILIE",což se pak právě kryje s dobou rostoucí obliby PANNY MARIE již ne ani tak "světice", jako spíše SYMBOLU MATEŘSTVÍ, jak reprezentuje třeba i fenomén tzv. "KRÁSNÝCH MADON"

https://www.facebook.com/media/set/...

kdy MARIE je směrem k RENESANCI spolu s "polidštěním" civilizace už dokonce ani ne tolik "KRÁLOVNOU NEBES" ...

https://www.facebook.com/.../a.154466417.../1544665882338792

jako spíše stále více a více zejména "MATKOU".

https://www.facebook.com/.../a.12256867.../1463049650555622/

To co se tedy nyní dočteme v HERALDICKÝCH PŘÍRUČKÁCH u hesla "LILIE" a jak my nyní vnímáme "SYMBOLIKU LILIE" je víceméně ovšem spíše až "RENESANČNÍM OBSAHEM" tohoto pojmu, ---[#16.4] u něhož se ovšem opět asi POZAPOMNĚLO jak a proč se LILIE dostala do HERALDIKY a co tam původně SYMBOLIZOVALA;
je potřeba i zde u LILIE si uvědomit, že její "CESTA" od starověku přes středověk i heraldiku až k našemu dnešku a dnešnímu vnímání není rozhodně přímá.

Francouzský král LUDVÍK XI. pak udělil polepšení LILIÍ na modrou šestou "KULIČKU" k 5 "PILULKÁM" erbu PIETRA dei MEDICI, odkud by se možná až tehdy(?) ---[#16.6] mohla dostat LILIE do ERBU FLORENCIE, ovšem tak tomu asi nebude:

... heraldická symbolika FLORENCIE je patrně (a překvapivě, asi již ve 13.století) už RENESANČNÍ a jelikož již ve jménu "FLORENCIE" slyšíme jasně "FLORA"

/xxx/

a již DANTE ve 13.století nazývá Florencii coby "FIORENZA", ---[#17.0]

https://www.facebook.com/.../pcb.../1937120259847403/

není divu tedy, že v erbu FLORENCIE není LILIE jen tak "ledajaká", ale právě ona "ROZKVÉTAJÍCÍ" ---[#17.1] neboť

"FLORENCIE vzkvétá jako KVETOUCÍ LILIE" ---[#17.1]

a LILIE alias florentská "GIGLIO" by měla původem sahat až do 13.století, přičemž u FLORENCIE by se nemělo jednat přímo právě o "LILII", nýbrž o DUHOVKU (KOSATEC) a to konkrétně

"IRIS FLORENTSKOU", ---[#17.2]

která se (prý) ve FLORENCII ve středověku hojně pěstovala(!) pro LÉKY a PARFÉMY.

A "jsme doma" patrně: u FIORENZY-FLORENCIE je tedy "GIGLIO" víceméně takřka již "erbem mluvícím" a FLORENŤANÉ mají každopádně verbu své "SPECIFIKUM", které se váže k MĚSTU samému nikoliv k náboženství nebo obecnému významu "LILIE" v HERALDICE !

Inu - jsme nejen v Itálii, ale jsme přímo ve FLORENCII, ---[#17.4] v podstatě v jakési "kolébce" RENESANCE; ---[#17.5]
FLORENTSKÁ "LILY" alias "GIGLIO" tedy, ač vypadá podobně a je považována za "heraldickou lilii" také, tak nejenže si bere z FLORY jako předlohu skutečně asi "IRIS" namísto "LILIE",

/xxx/

ale má asi i specificky JINÝ DŮVOD a OBSAH, než soudobá "HERALDICKÁ LILIE" jako taková -
- ta, jak jsme si již řekli je ve 12. i 13. v HERALDICE (včetně té FRANCOUZSKÉ) ještě symbolem "BOŽÍHO(=KRISTOVA) KRÁLOVSTVÍ" (coby prvotně židovský "SYMBOL JERUZALÉMA"),
zatímco ta FLORENTSKÁ v podstatě není heraldickou "LILIÍ"
a jelikož ve FLORENCII 13.století jsme v podstatě již tehdy v "RENESANCI"
a již "RENESANČNĚ-HUMANISTICKÉ" je i myšlení Florenťanů,
jejich "GIGLIO" si jde svou cestou a na rozdíl od ještě "středověké Evropy" a prvotně "KŘIŽÁCKÉ HERALDIKY" nevychází z NÁBOŽENSKÉ SYMBOLIKY a étosu KŘÍŽOVÝCH VÝPRAV,
ale bere si do znaku místní "SPECIFIKUM" - IRIS FLORENTSKOU;

ve FLORENCII jsme tedy jak vidno "v JINÉM SVĚTĚ" včetně JINÉ "HERALDIKY", už tehdy víceméně "renesanční" a "moderně" vnímané.

Zatímco BÍLÁ LILIE je spojována s ČISTOTOU a NEVINNOSTÍ,

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1601050560202361

tak ČERVENÁ LILIE (snad již od pradávna) se spojuje s PLODNOSTÍ a BOHATSTVÍM, ...

což by KORESPONDOVALO i s tím, chtěla-li by FLORENCIE ve svém znaku reprezentovat právě BOHATSTVÍ a zbarvila svou "LILII" na ČERVENOU,
ovšem FLORENTSKÁ IRIS resp. "GIGLIO" nejenže nebere barvy z přírody ---[#17.3]
ale ani z této "květinové symboliky", nýbrž dle všeho z florentských PRAPOROVÝCH BAREV ---[#18.0] a sice (dle všeho) shodných s "KŘÍŽEM sv.JANA KŘTITELE", patrona města. ---[#18.3]

Zatímco asi není důvod pochybovat, že FLORENTSKÉ barvy PRAPOROVÉ byly (nejen ve 13.století, ale jistě již předtím) ČERVENÁ+BÍLÁ (ať již tak či naopak), ---[#18.7]

nejsem (zatím) schopen definitivně a spolehlivě určit "JAK STARÝ je ERB FLORENCIE"(?) ---[#18.5]

Současná ČERVENÁ florentská "LILY" by ovšem měla (dle Villaniho) pocházet (až) z roku 1251, přičemž předtím (podle něho) byla údajně v barvě OPAČNÉ - tedy BÍLÁ na ČERVENÉM. ---[#18.6] ---[#18.7]

V naší české heraldice se LILIE objevuje v barevných kombinacích BÍLO-ČERVENÉ, ---[#19.0] BÍLO-MODRÉ a ZLATO-MODRÉ a LILIE se dostala do ERBŮ RODŮ jednak z oblasti TÁBORSKA ---[#20.0] a VÝCHODNÍCH ČECH a jednak na KROMĚŘÍŽSKU na MORAVĚ. ---[#19.3]

Já jsem pro heraldické TÉMA "LILIE" zde užil úmyslně barvu ČERVENOU, ---[#21.0] a tedy jaksi spíše "nepřirozenou", abych tím dokumentoval a vizuálně zafixoval fakt, že HERALDIKA a HERALDICKÉ BARVY jsou do značné míry nezávislé na PŘÍRODNÍ PODSTATĚ zobrazovaných motivů a figur: zatímco si totiž dobře dokážeme představit a očekáváme, že heraldická LILIE bude především "BĚLOKVĚTÁ" anebo potažmo "ZLATÁ" coby ŽLLUTÝ KOSATEC/IRIS v heraldice platí, že BARVA může být JAKÁKOLIV, aniž by to bylo "chybou" ---[#22.0]
a tak jak můžeme vidět i ve starých ERBOVNÍCÍCH francouzských, anglických i dalších ...

/xxx/

v HERALDICE mohou být ZELENÍ a MODŘÍ LVI stejně dobře, jako i třeba ČERVENÉ, ZELENÉ i ČERNÉ LILIE !

(c) P.2019,2021
@LocatorHERALDIKA

Fleur-de lis https://www.facebook.com/photo/?fbid=226638412587875&set=a.439282913295756

KOSATEC jako předloha https://www.facebook.com/.../a.2061800187460727/212514611112

==// Poznámky: //=======

---[#01.0] Spatřujeme-li tedy již během 12.století na PEČETÍCH či ŠTÍTECH figury, jež nám jsou známé coby "HERALDICKÉ" ---[#01.1] neboť ony se TVAROVĚ neliší od těch, jež známe z doby pozdější, pak je to otázka pouze toho, že chybně chápeme to, co vidíme a dáváme tomu JINÝ OBSAH a VÝZNAM, než přikládali témuž současníci 12.století !!!

---[#01.1] Výskyt FIGUR již v průběhu 12.století tedy NEPROKAZUJE vznik HERALDIKY jako takové již ve 12.století(!), ale ukazuje nám vizuálně ony ZDROJE a VÝVOJ, který k HERALDICE a k jejímu VZNIKU směřují.

---[#01.2] Pro HERALDIKU a stanovení "bodu", kdy VZNIKÁ a kdy to je již "HERALDIKA" je podstatné to, že HERALDIKA je "SYSTÉM" ---[#01.4] a teprve coby UCELENÝ SYSTÉM, jakoby zavedený "KÓD" a "JAZYK", srozumitelný a jednoznačně aplikovaný i interpretovaný. ---[#01.3]

---[#01.3] Teprve coby "SYSTÉM" se HERALDIKA odlišuje od "OZDOB" nošených na štítě,

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1975319696108777

což je záležitost tak stará, jako štíty a válečnictví samo.

---[#01.4] SYSTÉM, v němž hraje roli již nejen MOTIV (=FIGURA) sám, ale i BARVY (ŠTÍTU a FIGURY), ---[#01.5] ale tyto prvky mají svou úlohu i ve VOJENSTVÍ a návazně na to plní svou SPOLEČENSKOU ÚLOHU feudální společnosti návazně na což se stávají součástí PRÁVA tak, jak zmiňuje třeba i SACHSENSPIEGEL/SASKÉ ZRCADLO a tedy "práva na erb" resp. že ERB se DĚDÍ atd. jakožto ´PRÁVO´ a ´OSOBNÍ MAJETEK´ a součást ´STATUSU´ společenského.

---[#01.5] Byť BARVA/BARVY jsou na počátku a ve 13.století na MOTIVU/FIGUŘE ještě více méně nezávislé a mají svou značně indiferentní ÚLOHU jinou. ---[#01.6]

---[#01.5] Přes tuto PARALELNOST a indiferenci FIGURY a BAREV (na počátku) je právě spojení BARVY s MOTIVEM de facto "novinkou" teprve rytířského 13.století a jednou ze součástí onoho "SYSTÉMU".

---[#02.0] Anebo jednou ze DVOU nejstarších patrně. ---[#02.2]

---[#02.1] Tedy obdobně právě (jaksi "paralelně") jako LEV, který byl již starověkým SYMBOLEM ŽIDOVSKÝCH-JERUZALÉNSKÝCH KRÁLŮ ---[#02.2]

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1815833725390709

---[#02.2] LILIE tedy v této SYMBOLICE tvoří se LVEM jakousi komplementární dvojici, kdy LEV symbolizuje KRISTA a tedy v podstatě "OSOBU" zatímco LILIE symbolizuje "KRÁLOVSTVÍ" a tedy v podstatě "INSTITUCI" jako takovou.

---[#03.0] Musíme zde opět jako u LVA odlišovat LILII coby obecný POJEM či FENOMÉN, mající coby SYMBOL původ nepohybně již ve STAROVĚKU, a důvod i původ LILIE přímo v HERALDICE – tedy PROČ, JAK a ODKUD se dostává do HERALDIKY.

---[#04.0] Tedy NIKOLIV kvůli tomu, co přičítáme LVU jako "obecnému symbolu" - tedy SÍLU, BOJOVNOST, atd.

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1471494606491291

heraldický lev je zkrátka (nejméně do 13./14.století) totéž co "KRISTUS". ---[#04.1]

---[#04.1] Nedivme se nad tím "proč" - takový byl zkrátka DUCHOVNÍ SVĚT člověka toho věku; ---[#04.2]

---[#04.2] zde tato KŘIŽÁCKÁ MYSTIKA, nepochybně svázaná s TEMPLÁŘI,

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1784399418534140

zjevně navazuje na MYSTIKU VÝCHODNÍ

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1449235872050498

a právě třeba v INDICKÉ MYTOLOGII spatřujeme legendy, jak bohové ŠIVA a VIŠNU, coby jakési DOBRO a ZLO, spolu bojují ve svých "božských" či vizuálně "lidských" podobách, ale REINKARNOVÁNI do podoby MYTOLOGICKÝCH ZVÍŘAT – například GRYFA či GANDABERUNDY-ORLA apod.;

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1851240785183336

a tato "LOGIKA" východní INDICKÉ MYTOLOGIE se dostává do myšlení křižácko-templářského, které personifikuje KRISTA coby LVA s OCASEM JÍŠAJOVA STROMU. ---[#04.3]

---[#04.3] Tedy KRISTA jako CÍL+ÚČEL celého vývoje a směřování a jako poslední výhonek RODOKMENU ŽIDOVSKÝCH KRÁLŮ biblické symboliky a mytologie.

---[#05.0] August SEDLÁČEK-HERALDIKA I. s.192:

---"Lilie liší se heraldickou stylisací ještě více než růže od svého vzoru přirozeného. Na místě koruny květinové bývají tři list; list střední nahoře i dole přiostřený má po každé straně své list nahoře dolů sehnutý a a svislý a dole nahoru poněkud zahnutý, všechny tři jsou uprostřed tak obvázané, že dole menší asi o třetinu části celé hořejší erbovní znamení se opakuje, kteréžto menší polovici také spodek se říká. Někdy se vidí mezi hořejšími třemi listy dvě tyčinky o kulovitých prstících, které také podobu jetelovitou mají nebo nové lilii podobné jsou."---

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1842989766008438

---[#05.1] A heraldik či výtvarník 12.století se tedy nesnažil zobrazit "LILII" jako reálnou "květinu", ale snaží se VĚRNĚ OKOPÍROVAT SYMBOL, v podstatě až bez ohledu na to, co onen SYMBOL vlastně měl či má z reálného světa znázorňovat původně.

---[#06.0] A to není totéž a chceme-li pochopit HERALDIKU a její mechanismy, musíme si tento rozdíl uvědomovat.

---[#07.0] Ale může být i tzv. "NEPŘEPÁSANÁ"; to je ale pak potřeba BLASONOVAT jako specifikum.

---[#07.1] Podle způsobu provedení resp. "KARIKATURIZACE" můžeme odvodit zpětně TECHNOLOGII, z níž se to které zobrazení vyvinulo a bylo převzato - u "FRANCOUZSKÉ LILIE" je to evidentně z TKANINY zatímco třeba "plaménková orlice" vznikla původně nejspíše jako RUČNÍ VÝŠIVKA:

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1904556359851778

---[#07.2] anebo "ROZKVETLOU". ---[#07.3]

---[#07.3] když má ŘAPÍK, označuje se heraldická lilie jako "ZAHRADNÍ"; ---[#07.5]

---[#07.4] Byť zrovna ta FLORENTSKÁ by snad ani neměla být považována za "LILII", jak si povíme ještě níže. ---[#17.2]

---[#07.5] což je již ovšem jen otázka "terminologie" z doby již upadající "byrokratické heraldiky".

---[#08.0] obdobně jako u lvího ocasu apod. (ten má v heraldice podobu a příčinu v JÍŠAJOVĚ STROMU) a ten se dělá u HERALDICKÉHO LVA se i později hodně "chundelatý" anebo různě stočený (někdy až bizarně) právě proto, aby se vyplnilo "hluché místo" za zády lva. ---[#08.1]

---[#08.1] hypertrofované TYČINKY rozvité heraldická LILIE mají nepochybně týž "estetický" účel – tj. VYPLNIT PRÁZDNOU PLOCHU horních rohů trojúhelného štítu.

---[#09.0] Obdobně čteme třeba M.MYSLIVĚČEK-ERBOVNÍK; 1993:

"LILIE … má svůj původ ve Francii …", což je žel právě NESMYSL. ---[#09.1]

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1844635479177200

---[#09.1] Ano LILIE se sice >STALA< symbolem "FRANCOUZSKÝCH KRÁLŮ" a odtud se dále rozšířila do HERALDIKY francouzské i jiné, ale to je VÝSLEDEK a nikoliv PŮVOD ani PŘÍČINA či ZDROJ toho, proč, kdy a jak se LILIE do heraldiky dostala a co symbolizuje (či na počátku symbolizovala – viz zde právě vyřčeno v textu přesně a jasně).

---[#09.2] II.křížová výprava byla co do "královské účasti" výpravou opravdu "královskou" a "hvězdného obsazení", ale co do vojenských úspěchů chabou – víceméně byla fiaskem (krom snad jedině vytvoření katolického PORTUGALSKA proti Maurům cestou).

---[#09.3] A.SEDLÁČEK pak uvádí, že

"Ludvík VIII. užívá štítu liliemi posázeného na zadní straně hlavního erbu asi r.1223 ...",

což já sice připouštím, že je to možné, ale na artefaktech/pramenech sám zatím nenalézám – nalézám pečeť s liliemi téhož popisu už z roku cca 1211 coby hraběte d´Artois.

---[#10.0] Rozdíl mezi "posetými" a "posázenými" spočívá v tom, že u "sázených" žádná figura není neúplná coby krajem štítu "useknutá" tj. všechny ve štítu jsou umístěny tak, aby byly celé, zatímco u štítu "posetého" se zachovává striktně a v plném rozsahu "osnova" tkaniny (a tudíž některé motivy, které vycházejí na kraj štítu jsou "odstřihnuté");
u obojího se ovšem POČET motivů na štítě NEPOČÍTÁ – je jich "mnoho" - "nepočítaně" a tedy počet se neblasonuje, neboť ten není podstatným u této takto pojaté figury.

---[#11.0] Tedy nějak podobně, jako si navlékáte POTAH např. na SEDLO BICIKLU.

---[#12.0] Netřeba se horšit ani překvapovat, že "francouzské barvy" jsou dost možná "židovskými barvami" a nic "závadného" v tom ale nehledejme – to nemá ani tak spojitost přímo s "židovstvím", ale právě s Jeruzalémem a ten na každý pád židovským původně byl. Tak proto.

---[#12.1] I onou duplicitně SHODNOU BAREVNOSTÍ s BARVAMI "ŽIDOVSKÝMI" se jen dále POTVRZUJE důvod a původ LILIÍ ve FRANCOUZSKÉM znaku jak v textu zdůvodněno a řečeno.

---[#13.0] CHLODVIK v podstatě "rozhodl" o tom, že EVROPA bude tzv. "KŘESTANSKÁ" a že JEŽÍŠ bude "Božím synem" a nikoliv jen "prorokem" ---[#13.1] neboť Clovis VSADIL svou politiku království FRANKŮ na spolupráci a spojení s PAPEŽEM, tedy (tehdy "jen") s ŘÍMSKÝM BISKUPEM, a recipročně na výměnu byl pomazán papežem za krále "z boží vůle" za to, že vybojoval na Apeninském poloostrově na Langobardech pro papeže základy pozdějšího území papežského státu. S touto spolupráci s papežem pak získal dominanci nad ostatními "barbary" či "Germány" a rozhodl tak o dalším vývoji Evropy. ---[#13.3]

---[#13.1] jak pojímalo i tou dobou převažující proud ARIÁNSKÉHO KŘESTANSTVÍ, kde JEŽÍŠ je "člověkem" sic "prorokem", tedy obdobně, jak vidí Ježíše i judaismus i islám. ---[#13.2]

---[#13.2] a koneckonců i zdravý rozum musím objektivně v tomto směru dodat já.

https://www.facebook.com/%C5%A0kodlivost-v%C3%ADry-a-v%C5%A1ech-n%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD-1744898425629081/

---[#13.3] Nebýt tohoto strategicko-politického rozhodnutí, MOHL se vývoj Evropy ubírat i jinými alternativními cestami a na to návazně by e JINAK vyvíjely i VĚROUČNÉ OTÁZKY a dnes bychom patrně nevnímali ani JEŽÍŠE coby "Božího syna", ale jako "člověka-proroka". ---[#13.4]

---[#13.4] Jedině LIDSKÁ ROZHODNUTÍ tedy stojí i za současnou VÍROU i věroučnými otázkami a vnímáním náboženských fenoménů.

---[#14.0] Otázkou je, ZDA se na těchto mincích vůbec jedná přímo o "LILII", anebo potažmo IRIS či KOSATEC a zda to není nějaký JINÝ SYMBOL (třeba LEKNÍN nebo jiný), ---[#14.2] který nám "LIS" pouze připomíná a jakýmsi KRÁTKÝM SPOJENÍM si jej PROJEKTUJEME i do SYMBOLU spatřovaného na GALSKÉ MINCI. ---[#14.7]

---[#14.1] Obdobně ani POLSKÁ ORLICE není žádným "národním symbolem" odvěkým, ale byla to jen otázka momentální VOLBY z 80. či 90.let 13.století resp. přímo pak z roku 1295:

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/2058487321125347

---[#14.2] Zde by mohla být spojitost LEKNÍNU s legendou o "přechodu přes nepřekonatelnou řeku" ---[#14.3] Clovisově válečném tažení. ---[#14.4] ---[#14.7]

---[#14.3] Zde upoutá zvláštní SHODA této MEROVEJSKÉ LEGENDY s naší erbovní legendou týkající se buď LEKNA (leknínového listu)

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1493519764288775

anebo ŘEKY (předka pánů z Egerberka, Hustopeče, Pětipeských atd.) při tažení do MILÁNA.

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1757859791188103

---[#14.4] Jsou v zásadě nezávislé 3 DŮVODY, které legendisticky spojují CLOVISE se symbolem "LIS":
1. že měl být POKŘTĚN roku 508 něco jako "SLZAMI" biblické EVY anebo MARIE PANNY, ---[#14.5]
2. že při královském POSVĚCENÍ byl použit OLEJ z AMPULKY, na níž byl symbol "LIS". ---[#14.6]
3. anebo právě na základě LEGENDY s LEKNÍNEM a přechodem přes ŘEKU ---[#14.1]

---[#14.5] s MARIÍ je pak "NEPOSKVRNĚNÁ LILIE" nejčastěji asi spojována - ovšem to je evidentně interpretace spíše až POZDĚJŠÍ.

---[#14.6] Tomu lze docela dobře uvěřit a nemusí v tomto hrát žádnou podstatnou roli právě symbol "LIS", když si uvědomíme, že jakýkoliv "vzácný olej" bude asi umístěn v nějak "zdobené ampulce" a jelikož se patrně jedná o "extrakt z květiny", nelze se divit ani ozdobení s "květinovým motivem"; nic z toho nám ale nevede k významu "LIS" v pozdější HERALDICE a u erbu FRANCOUZSKÉHO KRÁLE.

---[#14.7] Ovšem na GALSKÉ MINCI z 1.stol. př.n.l. nejspíše není žádný symbol "LIS" (i později rovněž "merovejský") motiv/symbol "IDOLUM REGIS" a tedy BÝČÍ HLAVA(!), což korenponduje s BÝKEM naspod téže mince.

---[#15.0] Anebo "BĚLOSTÍ" coby "LILIUM CANDIDUM" ---[#15.1] ergo "LILIE BĚLOKVĚTÁ".

---[#15.1] CANDIDUM je od bílé KŘÍDY, odtud pak i "KANDIDOVAT", tedy zářící křídou nabělit šat (tógu) při usilování o nějaký římský úřad.

---[#15.2] Protiklad KŘEHKÉ BEZBRANNÉ LILIE a TVRDÉ OSTNATÉ RŮŽE vyhovuje právě BINOMICKÉ PODSTATĚ HERALDIKY

/xxx/

která staví právě na PÁRECH PROTIKLADŮ, pro něž si vybírá jen vhodné prvky a zástupce: v rostlinné říši LILII versus RŮŽI a totéž u ZVÍŘAT coby božského ORLA versus "zlobivého" LVA.

---[#16.0] u nás (ale koneckonců tehdy i v celé Evropě) se kryje s érou LUCEMBURKŮ a heraldikou PETRA PARLÉŘE i "CÍSAŘSKÝM SLOHEM" Karla IV.

---[#16.1] https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1939412066366207

---[#16.2] https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1933932973580783

---[#16.3]a návazně na to pak i do emblematiky i heraldiky mnoha CÍRKEVNÍCH INSTITUCÍ.

---[#16.4] byť ten se zde jakýmsi "mostem" vrací k ANTICE a ke STAROVĚKÉMU obsahu pojmu a symboliky ---[#16.5] jež pak vychází z přirozené "PŘÍRODNÍ PODSTATY" lilie jako takové jíž je dána KRÁSA+BĚLOST, PĚSTĚNOST-UŠLECHTILOST, KŘEHKOST-ZRANITELNOST atd.

---[#16.5] tedy více, než tomu bylo na POČÁTKU STŘEDOVĚKU a právě na počátku HERALDIKY !

---[#16.6] jak se někdy někde uvádí či předpokládá, ale ČERVENÁ LILIE se objevuje dle všeho již dávno předtím :

/xxx/

---[#17.0] FLORENCIE by měla mít své jméno dle slavností "LUDI FLORALES" (jarní slavnosti či hry květin) bohyně FLORY, ---[#17.2]

https://www.facebook.com/.../a.122568679.../1262000637327192

ačkoliv Villani spojuje název města již s římským jménem "FLORENTIA".

---[#17.1] V heraldice "ROZKVETLÁ" resp. "ROZVITÁ", ---[#07.2] jak je označována právě LILIE, která je mezi LÍSTKY obohacena o TYČINKY, často dále i ony zdobné. ---[#08.1]

---[#17.2] Podobně jako má VENEZIA a BENÁTSKÁ REPUBLIKA imidž postavené na tom, že je "SERENISSIMA" (=nejjasnější), je FLORENCIE zase "KVETOUCÍ". ---[#17.0]

---[#17.3] v přírodě barvy LEVANDULOVÉ nicméně; odtud možná i barva "LILA", tedy světle fialová, neboť florentská IRIS je také "LILY".

---[#17.4] v jakémsi středověkém evropském NEW-YORKU, více již "kapitalistickém" než "feudálním".

---[#17.5] RENESANCE, v Itálii každopádně, začíná víceméně již s GIOTTEM a sv.FRANTIŠKEM z ASSISI, což se sice plně neprojeví v architektuře kupříkladu, ale v myšlenkovém směřování Itálie té doby již ano: zatímco ITÁLIE i FLORENCIE reflektuje dobovou "módu" nové HERALDIKY, jak vidno PRAKTICKÁ i OBSAHOVÁ stránka florentské heraldiky již předbíhá dobu a je již víceméně asi "RENESANČNÍ" !

---[#18.0] přesto já se domnívám, že ČERVENÁ LILIE bere svou barvu od barev SVATOJIŘSKÉHO KŘÍŽE asi obdobně, jako jsou erbovní barvy i JANOVA. ---[#18.1]

---[#18.1] od něhož pak jsou odvozeny i PRAPOROVÉ a posléze i ERBOVNÍ barvy rodu GRIMALDI a návazně na to pak i barvy MONACKÉ.

---[#18.2] Florentský kříž sv.JANA KŘTITELE, tedy ČERVENÝ na BÍLÉM, by byl tedy v podstatě shodný se SVATOJIŘSKÝM; ---[#18.3]

---[#18.3] ... a to je asi ten PROBLÉM: obávám se proto, že heraldika do důsledků vzato snad jakýsi "kříž sv.Jana Křtitele" myslím že nezná a ČERVENÝ na BÍLÉM je kříž "SVATOJIŘSKÝ" ---[#18.4] a tudíž pravda bude blíže tomu, že tento SYMBOL je symbolem florentských "POPOLO" a standard "GONFALONE" (zmiňovaných již ve 13.století Giovannim Villanim) a křížem či znakem "Sv.Jana Křtitele" je ve Florencii sice nazýván, ale ne v terminologii "heraldické", ale čistě jako POJMENOVÁNÍ florentské standardy z toho důvodu, že Jan Křtitel je PATRONEM města.

---[#18.4] Tak, jak je i ve znaku ANGLIE.

---[#18.5] Já věřím Villanimu, ---[#18.6] že v červenci 1251 došlo k PŘEVRÁCENÍ BAREV z BÍLO-ČERVENÝCH na ČERVENO-BÍLÉ v souvislosti s vyhnáním GHIBELINŮ GUELFY z města, ale spíše se domnívám, že došlo sice ke ZMĚNĚ a PŘEVRÁCENÍ PRAPOROVÝCH BAREV, ale možná, že ne ještě ke "změně erbu", který bych považoval za mírně mladší - z druhé poloviny či konce 13.století. ---[#18.7]

---[#18.6] Villani uvádí evidentně i řadu heraldických NESMYSLŮ (obdobně, jako DALIMIL kupříkladu) - kupříkladu hovoří o "erbech" FLORENCIE a FIESOLE již k roku 1010, což je evidentně doba, kdy žádná "heraldika" bezpečně neexistovala.

---[#18.7] Já se spíše domnívám, že PŘÍČINA barevných změn nesouvisí ani tak asi s GHIBELINY a GUELFY, jako možná spíše s tím, že někdy mezi II. a III.KRUCIÁTOU došlo ke ZMĚNĚ barevnosti KŘÍŽŮ, kterými byly značeni účastníci výpravy -konkrétně došlo k VÝMĚNĚ BAREV mezi ANGLIČANY a FRANCOUZY a návazně na to se možná změnila i STANDARDA florentská - z kříže v podstatě (nyní) "SAVOJSKÉHO" na "SVATOJIŘSKÝ" (ve Florencii zvaný sv.Jana Křtitele) a ERB, dost možná až z konce 13.století,se tomu jen barevně PODŘÍDIL, aniž by se sám on během 13.století měnil.

---[#18.8] Je otázkou jakou roli u ERBOVNÍ FIGURY Florencie hraje motiv LILIE použitý /spolu s obrazem Jana Křtitele, patrona města/ na zlatém FLORINU, zaraženém snad 1189(?) či 1252 prvně.

/zlatý FLORIN xxx/

---[#19.0] To zjevně ale v našich českých podmínkách specificky souvisí ne ani tak s "barvou květu lilie" jako takové, ale je to dáno zejména "ČESKÝMI BARVAMI" BÍLO-ČERVENÉ ---[#19.1] BIKOLORY

https://www.youtube.com/watch?v=16E3huKY0KA

---[#19.2] anebo návazně na z téhož vyplývající barvy erbu OLOMOUCKÉHO BISKUPA. ---[#19.3]

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1389681431339276

tak, jak se tou dobou (ve 13.století každopádně) erby zbarvují a barvy jsou často ještě proměnlivé dle LENNÍ či momentální VOJENSKÉ PŘÍSLUŠNOSTI.

https://www.facebook.com/LocatorHERALDIKA/photos/1492140807760004

---[#19.1] BÍLO-ČERVENÉ národní či zemské barvy v terminologii jednak obecné a jednak vexilologické, zatímco přísně v heraldické terminologii se jedná o barvy STŘÍRNÁ LILIE na ČERVENÉM ŠTÍTĚ.

---[#19.2] např. BEŘKOVŠTÍ ze Šebířova v Čechách, původně z TÁBORSKA, později na MĚLNICKU v BEŘKOVICÍCH.

---[#19.3] návazně na to pak erb pánů ze ZÁSTŘIZL na Moravě na Kroměřížsku (=zboží biskupské).

---[#20.0] Na TÁBORSKU jsou rody, především vladycké, mezi ČECHTICEMI a MLADOU VOŽICÍ: vladykové z ČECHTIC, CHMELNÉ, LOMNÉ, (Beřkovští) ze ŠEBÍŘOVA, ---[#19.2] z DUBU, z POHNÁNÍ, z RATIBOŘIC, ze BZOVÉ, z HOJOVIC, z VODLOCHOVIC z NOSÁKOVA; ---[#20.1]
na KOUŘIMSKU+CHRUDIMSKU pak: z HLOHOVA, MORAŠIC, z POČAPL, z VLČNOVA, (Býchorští) z RAŠKOVIC; na LITOMĚŘICKU ze ŽELEVIC, z PNĚTLUK, Progové z VELNIC;
na MORAVĚ pak máme jednak pány ze ZÁSTŘIZL ---[#19.3] a pak u slezských pánů z VRBNA a BRUNTÁLU atd. ---[#20.1]

---[#20.1] V případě naší heraldiky se tedy povětšinou jedná i menší a VLADYCKÉ rodiny spíše a patrně o erby spíše MLADŠÍ (než-li naopak) a zdá se, že je tu jakási návaznost (převyšující "statistickou pravděpodobnost") jednak asi na TÁBOR a patrně i VÝCHODNÍ ČECHY a prvotně jakousi biblicko-náboženskou heraldiku či symboliku patrně z éry HUSITSTVÍ anebo pak se jedná o leníky buď BISKUPSKÝCH ZBOŽÍ anebo možná CÍRKEVNÍCH INSTITUCÍ, odkud se dostává v našich podmínkách českých emblém LILIE do heraldiky. ---[#20.2]

---[#20.2] U české heraldiky tedy vidíme asi úplně opačný vývoj a užití emblému LILIE než je tomu asi v případě FRANCIE: tam ---[#20.3] se bude patrně jednat především o VÝZNAMNĚJŠÍ RODY s bližší vazbou ke králi a vyšším úřadům, zatímco naopak v ČECHÁCH a na MORAVĚ se jedná o dobu spíše pozdější a rody spíše drobnější (původně) a VLADYCKÉ coby LENÍKY církevních PÁNŮ patrně zejména anebo rodiny mající možná nějaký vztah k HUSITSKÝM centrům TÁBORA či VÝCHODOČESKÝM.

---[#20.3] V případě FRANCIE se snad jedná až na 6.000 erbů s motivem LILIE.

---[#21.0] nicméně tato zde není ta "FLORENTSKÁ" (jak jsme si již výše pověděli "proč"), neboť ta je zcela JINÁ a to nejen co do PODOBY,

/GIGLIO: xxx bude doplněno/

ale i PŮVODU a PODSTATY, jakkoliv to heraldická terminologie víceméně nereflektuje.

---[#22.0] Zdůrazňuji opět: HERALDIKA není ani "přírodověda" ani "zoologie" či "Brémův atlas zvířat" ani "botanika" !

(c) P. 2021
@LocatorHERALDIKA